[Physiotherapeutic differential diagnosis of back pain associated with endometriosis].

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Bibliographische Detailangaben
Titel: [Physiotherapeutic differential diagnosis of back pain associated with endometriosis].
Transliterierter Titel: Physiotherapeutische Differenzialdiagnose von Rückenschmerzen im Zusammenhang mit Endometriose.
Autoren: Oberegger E; Graz, Österreich., Taxer B; Studiengang PTH, FH JOANNEUM Graz, Eggenberger Allee 13, 8020, Graz, Österreich. bernhard.taxer@fh-joanneum.at.
Quelle: Schmerz (Berlin, Germany) [Schmerz] 2025 Dec; Vol. 39 (6), pp. 388-397. Date of Electronic Publication: 2024 Feb 23.
Publikationsart: Journal Article; Review; English Abstract
Sprache: German
Info zur Zeitschrift: Publisher: Springer-Verlag Country of Publication: Germany NLM ID: 8906258 Publication Model: Print-Electronic Cited Medium: Internet ISSN: 1432-2129 (Electronic) Linking ISSN: 0932433X NLM ISO Abbreviation: Schmerz Subsets: MEDLINE
Imprint Name(s): Original Publication: [Berlin ; New York] : Springer-Verlag, [1987-
MeSH-Schlagworte: Endometriosis*/diagnosis , Endometriosis*/psychology , Low Back Pain*/diagnosis , Low Back Pain*/etiology , Low Back Pain*/rehabilitation , Physical Therapy Modalities* , Back Pain*/diagnosis , Back Pain*/etiology, Humans ; Female ; Diagnosis, Differential ; Male ; Adult ; Pain Measurement ; Cross-Sectional Studies ; Physical Examination
Abstract: Competing Interests: Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: E. Oberegger und B. Taxer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Background: Endometriosis (EM) is one of the most common gynecologic conditions in our society. The diagnosis takes an average of 7 to 10 years. To shorten this period, this syndrome needs more attention. The aim of this article is to show overlaps between EM and low back pain (LBP) and to describe their relevance for physiotherapeutic screening.
Objectives: What clinical signs do the syndromes EM and LBP have in common and to what extent can physiotherapeutic screening take gynecological aspects into account and be adapted accordingly?
Results: To answer this question, the two syndromes were screened for overlaps. These overlaps were then related to the existing literature and case studies. The current research situation shows overlaps of the two syndromes with regard to the etiology, the pain mechanism as well as a psychosocial aspect. The literature shows that more women than men are affected by LBP and other chronic pain syndromes. EM occurs almost exclusively in women and, like LBP, is considered a chronic pain syndrome. Thus, a common pain mechanism of the two syndromes is discussed in the literature. The most frequent overlap of the two syndromes is shown by the occurrence of LBP as a frequent symptom of EM. This connection can be justified by structural causes as well as by a reflex pain presentation.
Conclusion: In a physiotherapeutic setting, evidence of EM can be observed in the history and physical examination. Considering these factors may help shorten the diagnosis time of endometriosis by referring for further evaluation if gynecologic involvement is suspected in LBP. A comprehensive history is important and should cover urologic, gynecologic, as well as sexual history. In this article, the term woman is used to refer to the biological female sex and is not related to individual gender identity. The clinical picture mainly affects women, which is why in the following work, as far as it concerns the people suffering from the disease, it is not used in the opposite sense.
(© 2024. The Author(s).)
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Contributed Indexing: Keywords: Differential diagnosis; Endometriosis; Gynecology; Low back pain; Management; Physiotherapy
Local Abstract: [Publisher, German] HINTERGRUND: Endometriose (EM) ist eines der häufigsten gynäkologischen Krankheitsbilder in unserer Gesellschaft. Die Diagnose des Krankheitsbilds dauert im Durchschnitt 7 bis 10 Jahre. Um diesen Zeitraum zu verkürzen, muss dieses Syndrom mehr Aufmerksamkeit bekommen. Das Ziel des vorliegenden Artikels ist es, Überschneidungen der beiden Krankheitsbilder EM und Low Back Pain (LBP) zu untersuchen und deren Relevanz für das physiotherapeutische Screening zu beschreiben. [Publisher, German] Welche klinischen Zeichen haben die Syndrome EM und LBP gemein und inwieweit kann das physiotherapeutische Screening gynäkologische Aspekte berücksichtigen und dementsprechend angepasst werden? [Publisher, German] Um diese Fragestellung zu beantworten, wurden Entstehung sowie Symptome der beiden Syndrome recherchiert und auf Überschneidungen gescreent. Diese wurden dann in Bezug auf die bereits vorhandene Literatur und Fallstudien gesetzt. Die aktuelle Forschungslage zeigt Überschneidungen der beiden Krankheitsbilder hinsichtlich der Ätiologie, des Schmerzmechanismus sowie eines nicht zu unterschätzenden psychosozialen Aspekts. Die Studienlage zeigt, dass mehr Frauen als Männer von LBP und anderen chronischen Schmerzsyndromen betroffen sind. Die EM kommt fast ausschließlich bei Frauen vor und zählt wie der LBP zu den chronischen Schmerzsyndromen. So wird in der Literatur ein gemeinsamer Schmerzmechanismus der beiden Syndrome diskutiert. Die häufigste Überschneidung der beiden Krankheitsbilder zeigt sich durch das Auftreten des LBP als häufiges Symptom der EM, wobei dieser Zusammenhang durch strukturelle Ursachen sowie durch eine reflektorische Schmerzpräsentation begründet werden kann. [Publisher, German] In der Physiotherapie können Hinweise auf EM in der Anamnese und physischen Untersuchung beobachtet werden. Das Berücksichtigen dieser Faktoren kann dabei helfen, die Diagnosezeit der EM zu verkürzen, indem man bei einem Verdacht auf eine gynäkologische Beteiligung bei LBP auf eine weitere Abklärung verweist. Eine umfassende Anamnese ist wichtig und sollte urologische, gynäkologische sowie sexualanamnestische Aspekte abdecken.
Entry Date(s): Date Created: 20240223 Date Completed: 20251118 Latest Revision: 20251121
Update Code: 20251121
PubMed Central ID: PMC12627120
DOI: 10.1007/s00482-024-00795-0
PMID: 38393352
Datenbank: MEDLINE
Beschreibung
Abstract:Competing Interests: Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: E. Oberegger und B. Taxer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.<br />Background: Endometriosis (EM) is one of the most common gynecologic conditions in our society. The diagnosis takes an average of 7 to 10 years. To shorten this period, this syndrome needs more attention. The aim of this article is to show overlaps between EM and low back pain (LBP) and to describe their relevance for physiotherapeutic screening.<br />Objectives: What clinical signs do the syndromes EM and LBP have in common and to what extent can physiotherapeutic screening take gynecological aspects into account and be adapted accordingly?<br />Results: To answer this question, the two syndromes were screened for overlaps. These overlaps were then related to the existing literature and case studies. The current research situation shows overlaps of the two syndromes with regard to the etiology, the pain mechanism as well as a psychosocial aspect. The literature shows that more women than men are affected by LBP and other chronic pain syndromes. EM occurs almost exclusively in women and, like LBP, is considered a chronic pain syndrome. Thus, a common pain mechanism of the two syndromes is discussed in the literature. The most frequent overlap of the two syndromes is shown by the occurrence of LBP as a frequent symptom of EM. This connection can be justified by structural causes as well as by a reflex pain presentation.<br />Conclusion: In a physiotherapeutic setting, evidence of EM can be observed in the history and physical examination. Considering these factors may help shorten the diagnosis time of endometriosis by referring for further evaluation if gynecologic involvement is suspected in LBP. A comprehensive history is important and should cover urologic, gynecologic, as well as sexual history. In this article, the term woman is used to refer to the biological female sex and is not related to individual gender identity. The clinical picture mainly affects women, which is why in the following work, as far as it concerns the people suffering from the disease, it is not used in the opposite sense.<br /> (© 2024. The Author(s).)
ISSN:1432-2129
DOI:10.1007/s00482-024-00795-0